10 / 10
از 3 کاربر

جوشکاری در ارتفاع

جوشکاری در ارتفاع

جوشکاری در ارتفاع-جوشکاری نمای ساختمان

جوشکاری انواع مختلفی چون جوش قوسی، جوش مقاومتی و جوش لیزر دارد که در این مقاله جزئیاتی را در خصوص متداول ترین نوع جوشکاری یعنی جوش قوسی با الکترود مصرف شونده بیان کنیم تا راهنمایی برای اجرای جوشکاری در ارتفاع باشد .

در این نوع از جوشکاری که تقریبا همه ی ما اجرای آن را دیده ایم، فلز پایه و الکترود مصرف شونده توسط شدت جریان که بوسیله یک سیم (منبع گرما) به آنها اعمال میگردد ذوب می شوند که پس از سرد شدن آنها مقاومتی سخت پدید می آید .

نصب سازه هایی چون حفاظ، پنجره، فلاشینگ و پایه جهت نصب تجهیزاتی مانند کولر از سری کارهایی است که نیاز به جوشکاری در ارتفاع برای جوشکاری نمای ساختمان دارد . 

حال که با شیوه ی جوشکاری و دلایل احتمالی نیاز به این کار در ارتفاع آشنا هستیم به موارد زیر خواهیم پرداخت :

  1. روش های دسترسی به نقاط مرتفع برای جوشکاری در ارتفاع و جوشکاری نمای ساختمان
  2. نکاتی در مورد اجرای جوشکاری
  3. ایمنی در جوشکاری در ارتفاع و جوشکاری نمای ساختمان
  4. بازرسی جوش 


 

بهترین روش برای جوشکاری در ارتفاع - جوشکاری نمای ساختمان

برای انتخاب بهترین روش اجرایی باید معیار هایی چون امکان اجرای کار، ایمنی حین اجرا، هزینه تمام شده و سرعت اجرای کار را در نظر گرفت .

اگر جوشکاری در ارتفاع با طناب امکان پذیر باشد مطمئن ترین راه برای بدست آوردن باقی معیار ها، استفاده از همین روش است . برای استفاده از روش کار با طناب برای جوشکاری نمای ساختمان، کافیست که ساختمان مجهز به ستون ها و پایه هایی برای بستن ایمن طناب باشد . 

در صورت عدم امکان اجرای کار با طناب مانند نماشویی بایستی با توجه به شرایط سازه بین استفاده از نصب داربست، کمک گرفتن از بالابر یا کرین مناسب ترین راه را برای جوشکاری نمای ساختمان انتخاب کرد .

عدم امکان جوشکاری با طناب

نکات مهم در خصوص جوشکاری در ارتفاع - جوشکاری نمای ساختمان

پس از انتخاب روش اجرای کار باید نکاتی حین جوشکاری رعایت شود که بتوان با رعایت آنها از کیفیت نهایی کار حتی قبل از بازرسی نهایی اطمینان حاصل کرد .

قبل از بررسی این نکات بهتر است بدانیم که دستگاه جوش و الکترودگیر، چکش جوش، ماسک و عینک جوشکاری و پوشش مناسب جوشکاری در ارتفاع از ملزومات اجرای کار می باشد، حال به نکات مهم اجرای جوشکاری نمای ساختمان می پردازیم :

  1. تهیه یک نقشه ی کار برای مقایسه با حالت نهایی اجرا، داشتن یک نقشه ی هرچند ساده نیز در میانه و پایان کار به کمک شما می آید .
  2. تمیزکاری نقاط اتصال فلز پایه توسط برس سیمی، سمباده یا وای برس . این کار سبب افزایش کیفیت جوش می شود .
  3. برای اتصال دو قطعه در ادامه ی هم، باید لبه های آنها توسط دستگاه فرز، پخ زده شود. این کار موجب ایجاد فضای کافی برای جوشکاری می شود و ایجاد سطحی یکنواخت در پایان کار را تضمین می کند .
  4. انتخاب آمپر و الکترود، متناسب با جنس و ضخامت فلز پایه .
  5. استفاده از خال جوش برای استقرار اولیه قطعات در جوشکاری در ارتفاع کاربردی و الزامی است .
  6. حرکت پیوسته و یکنواخت الکترود بر روی سطح فلز که موثرترین بخش از اجرای کار، جهت دستیابی به کیفیت مطلوب در پایان اجرا می باشد . این بخش نیاز به دو مهارت جوشکاری و کار در ارتفاع دارد ومهمترین عامل در کیفیت نهایی جوشکاری نمای ساختمان می باشد .
  7. برداشتن سرباره یا گل جوش از روی سطح پس از سرد شدن .

 جوشکاری در ارتفاع

برای جوشکاری در ارتفاع و جوشکاری نمای ساختمان چه نکات ایمنی ای اهمیت دارد؟

بایستی برای اجرای صحیح کار مانند پیچ و رولپلاک نمای ساختمان دو گروه از نکات ایمنی رعایت شود . نکات ایمنی مربوط به کار در ارتفاع که سبب جلوگیری از سقوط افراد، تجهیزات و اشیا می شود . و رعایت نکات مربوط به جوشکاری نمای ساختمان که از برق گرفتگی و صدمه به مجری کار جلوگیری می کند .

استفاده از تجهیزات سالم و بروز کار در ارتفاع، بهره گرفتن از طناب حمایت حین اجرای کار و بستن کارگاه های ایمن، درکنار تخصص مجری کار، ضامن ایمنی در کار در ارتفاع می باشد .

استفاده از کفش عایق و دستکش نسوز، ماسک و عینک مخصوص جوشکاری الزامی می باشد . سلامت و ایمنی اتصالات و تجهیزات جوشکاری باید قبل از شروع به کار تایید شود .

رعایت موارد فوق از الزامات جوشکاری در ارتفاع می باشد .

 جوشکاری در ارتفاع با طناب

بازرسی جوش در ارتفاع

در پایان تمامی جوش ها و نقاط اتصالات مجددا بازدید شده و در صورت نیاز رفع ایرادها انجام می شود و سپس کار آماده ی تحویل و بهره برداری است .

البته رعایت نکات اجرا، به معنی کیفیت مطلوب در جوشکاری است، با این حال حالات ظاهری جوش مانند اندازه، طول و شکل جوش بیانگر صحت آن است .

مسائلی نیز مانند تخلل، ترک، ذوب ناقص، روی هم افتادگی و جوش اضافه نیز از نشانه های جوشکاری بی کیفیت می باشد .

 

ثبت نظر
اکبراستواری : تشکر
0 0
ممنون بابت توضیحاتتون .خیلی به درد م خورد و ممنون که تایم میذارین
مدیریت : پاسخ
0 0
سلامت باشید، شما لطف دارید خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :