عایق کاری-نمای-ساختمان

مشتقات قیر طبیعی جهت افزایش بهره وری در عایق کاری ساختمان

پس از  اتمام مراحل ساخت و ساز و آماده شدن ساختمان جهت بهره برداری،ساختمان ها نیز به مانند هرساختار دیگری نیاز به نگه داری در شرایط ایده آل دارند . عوامل بسیاری بر نگه داری و حفظ ساختمان در بهترین شرایط، دخیل هستند . عوامل بیرونی مانند بارش باران، وزش باد، طوفان و آلودگی میتوانند بر ظاهر و ساختار ساختمان ما اثر منفی بگذارند . در این مقاله در مورد عایق هایی صحبت میکنیم که بر پایه ی قیر و پلیمر هستند و معمولا برای بهبود اثرات ناشی از جریان آب و بارش باران تمرکز دارند . محدوده ی استفاده از این مواد شامل تراس، دیواره های داخلی ساختمان، باغچه، باغ ،استخر شنا و غیره می باشد .

در گذشته ی نزدیک از قیر طبیعی در امورات مربوط به عایق بندی بخش های مختلف ساختمان به وفور استفاده می شد . با پیشرفت علم مواد و با توجه به معایب قیر طبیعی از جمله : خشکی، ایجاد ترک، رنگ سیاه، طریقه ی استفاده و آماده سازی پردردسر و عدم انعطاف پذیری در استفاده از آن برای تمام امورات عایق بندی، بسیاری از شرکت های بزرگ تولید مواد عایق رطوبتی به فکرایجاد راه حلی برای اصلاح معایب قیر طبیعی افتادند و بر همین اساس مواد جدیدی با قابلیت های بهبود یافته به بازار عرضه شد .

در ادامه در مورد مواد عایق بر پایه ی پلیمر و قیر با هم صحبت می کنیم و به صورت خلاصه به ویژگی های هرکدام از این مواد میپردازیم .

با ما همراه باشید ... .

 

قیر اصلاح شده با پلیمر

قیر اصلاح شده با پلیمر یکی از مواد مورد استفاده در آب بندی نمای ساختمان است که  نسبت به قیر طبیعی از انعطاف بالاتری برخوردار است و خاصیت کشسانی بالاتری نسبت به قیر دارد . به همین منظور برای عایق بندی بسیار مناسب است واز مقاومت بالاتری در برابر شکستگی و ایجاد تخلخل برخوردار است .

قیر اصلاح شده بر پایه ی پلیمر تا 690 روز بعد از اعمال به روی بخش های مورد نظر، بهترین کیفیت را به ما ارائه میدهد اما به دلیل رنگ سیاه و ضعف در ایجاد تطبیق با رنگ محیط پیرامون، استفاده از آن محدود شده است .

قیراصلاح شده ی بر پایه ی پلیمر در اثر هوازدگی دچار ترک می شود و در صورت لزوم به استفاده از آن به روی سقف؛ باید در نظر داشته باشیم که وزن نسبتا زیادی به سقف وارد می گردد . از قیر اصلاح شده با پلیمر برای عایق کاری سقف زیرزمین، پوسته های داخلی گنبد، کف مخازن و ذخایر خط لوله استفاده می شود .

 

پلیمر اصلاح شده نمد-قیر

در این سبک از مواد عایق بر پایه ی پلیمر، از لایه های قیر اصلاح شده و نمد تقویت شده در بین لایه های قیر و پلیمر استفاده می شود . نمد به کار رفته در بین لایه ی پلیمر و قیر، به  صورت رولی و کاغذی در بین دو لایه ی دیگر قرار میگیرد و لایه ی عایق ما با استفاده از حرارت مستقیم (مشعل) به روی سطح مورد نظر نصب شده و مهر و موم می شود .

پلیمر اصلاح شده نمد- قیر از قابلیت کشسانی مناسبی برخوردار است و انعطاف پذیری خوبی به ما ارائه می دهد اما در برابر اشعه ماورا بنفش از حساسیت بالایی داشته و به همین دلیل معمولا در فضاهای داخلی استفاده میشود، با این اوصاف مناسب ترین مکان برای استفاده از آن، عایق کردن سقف زیر زمین است .

 

قیر پلیمری تقویت شده

در این روش عایق بندی ، لایه های قیر و پلیمر توسط پارچه ای پلاستیکی در هم تنیده می شوند و درآخر، کل مجموعه با یک لایه نازک پلی اورتان به عنوان لایه ی آخر پوششی (به نازکی فیلم عکاسی) پوشانیده می شود .

عمر مفید این عایق، بین پنج تا پانزده سال است و از آن اغلب برای عایق کردن تراس، مخازن آب و استخرهای شنا استفاده می شود . قیر پلیمری تقویت شده در برابر اعمال حرارت و ایجاد ترک مقاومت بالایی دارد .

 

نمد مصنوعی با قابلیت ضد قلیایی

نمد نوعی پارچه است که قدمت استفاده از آن به قرن ها پیش باز میگردد . نمد از در هم تنیده شدن پشم ساخته میشود به این گونه که با چنگ زدن و مالیدن و ریسه ای کردن پشم ، نمد طبیعی ساخته می شود اما برای ساختن نمد مصنوعی راه و روش چیز دیگری است . تولید کنندگان منسوجات به محض اینکه الیاف مورد نظر خود را تهیه کردند آنها را با استفاده از یک دستگاه استوانه ای شکل که مجهز به میخ های فولادی است، به صورت انبوه با هم ترکیب می کنند . در مرحله بعد یک دستگاه کاردینگ این الیاف را به یک شبکه سست که الیاف آن فاصله استانداردی از یکدیگر دارند، کاردینگ می کند.
دستگاهی که به ماشین لایه ساز معروف است چندین شبکه الیاف را با هم ترکیب کرده و آنها را به یک رول تبدیل می کند . چهار نوع از این رول ها به صورت لایه لایه روی یکدیگر قرار می گیرند و یک خمیر نمدی را با نام بت تشکیل می دهند . برای سفت شدن این بت های متشکل از مواد نمدی، تولید کنندگان آنها را در معرض گرما و رطوبت قرار می دهند، در نهایت برای اینکه نمد حاصله جمع شده و شکل مناسبی به خود بگیرد، در معرض ترکیبی از گرما، فشار و رطوبت قرار می گیرد .

در ترکیبات نمد مصنوعی از پشم و پلی استر یا پشم و نایلون استفاده می شود . در نظر داشته باشید که از پشم مصنوعی نمیتوان برای تولید نمد استفاده کرد اما میتوانیم آن را با پشم طبیعی ترکیب کرده و سپس از آن برای تولید نمد مصنوعی بهره ببریم . نمد مصنوعی از چهار لایه (PDE، HDPE،POLY ، غشاء) تشکیل شده که امروزه با نام تجاری (roof guard) به بازار عرضه شده است . این نوع از نمد ضدآب است و درصد نفوذ پایینی در برابر مایعات دارد، علاوه برآن در برابر حرارت و اثرات ناشی از مواد قلیایی مقاوم است و به همین دلیل در باغ ها و تراس کاربرد زیادی دارد .

 

پلیمر امولسیون

پلیمر امولسیون نوعی از عایق های بر پایه ی قیر است و در ساختار داخلی این ماده از غشاهایی بر پایه آب استفاده شده و برای پوشش لایه ی بیرونی آن ها از اکریلیک،  pva وsbr  استفاده می شود . بهترین کیفیت این ماده ی عایق بندی را میتوان در ساختارهایی که از رنگ اکریلیک یا امولسیون اکریلیک به  عنوان لایه ی پوششی استفاده شده است، سراغ گرفت .

در این نوع آب بندی نما امکان تنفس برای  بتن وجود دارد، درحالی که در برابر ورود کربن دی اکسید و آب بسیار مقاوم است .تعدادی از ویژگی های این ماده را باهم مرور میکنیم :

  • قابلیت چسبندگی بالا به روی مصالح ساختمانی از جمله بتن، سنگ، الوار، آجر و ....
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاومت بالا در برابر تابش اشعه ماورابنفش
  • وزن بسیار پایینی حدود 4/0 کیلوگرم در هر متر مربع
  • شفافیت

از پلیمر امولسیون برای عایق کردن مخازن آب (جلوگیری از لجن بستن) عایق کردن بتن، تراس، دیوار ها و غیره میتوان بهره برد . این عایق برای پوشاندن سطوح خارجی مناسب نیست .

 

پلیمر تسلیم کننده ضد آب

پلیمر تسلیم کننده ی ضد آب یکی دیگر از انواع مواد عایق برپایه ی قیر است که در دو حالت مورد استفاده قرار میگیرد . 

  • به همراه سیمان و دیگر مواد شیمیایی
  • به همراه پلیمر امولسیون

از خصوصیات این عایق میتوان به مقاومت بالا در برابر سایش سطح اشاره کرد . وزن ایجاد شده توسط این ماده حدود یک کیلوگرم در متر مربع است و به روی سطوح خشک و مرطوب، بازده یکسانی دارد . پلیمر تسلیم کننده ضد آب توسط قلم مو به روی سطح مورد نظر اعمال می شود . از پلیمر امولسیون برای عایق کردن دیواره های تراس، استخر و گلخانه ها استفاده می شود .

 

 

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :